Age of Sigmar Turnering Spring 2017

redigerade april 11 i Warhammmer

UPPDATERING 2017-04-11 Registreringsperiod kommer att utökas från idag (2017-04-11) till söndag (2017-04-16) p.g.a. att flera personer ska kunna få en chans att anmäla sig till turneringen då sista dagen låg på en dag då Brädspelskaféet inte har öppet.

Hallå allesammans nu är det äntligen dags för en till Age of Sigmar turnering! Jag vet att det tagit ett tag att få ihop det, vilket jag ber om ursäkt för, men hoppas att ni alla fortfarande är intresserade. Utan att fördröja mer så hoppar vi rakt in i detaljerna.

Registrering

Anmälningar kommer att vara öppen från och med idag (2017-03-28) och två veckor fram (2017-04-11), för att anmäla sig så behöver man ta sig till Brädspelskaféet och betala en inträdesavgift på 100kr. Denna avgiften ger din armé en plats i turneringen och chansen att vinna fina priser. Efter avgiften är betalad så är det bara att skicka armélist till mig på något sätt som passar er. Hur listan ska vara uppbyggd finns nedan.

Det är tillåtet att vara upp till två spelare per armé, detta är för att låta personer som inte kommer upp i de poäng som turneringen kommer spelas runt slå ihop sina armér tilsammans. För att klargöra så behövs det bara betalas en avgift då man bara betalar per armé som man anmäler.

Regler och Armé

Turneringen kommer att spelas med en armé på upp till 2000 poäng och med Battlehost restriktioner från General's Handbook. Vi kommer att spela med Age of Sigmar standardregler och dess medföljande FAQ och Errata, tilläggen under “Pitched Battle” i General's Handbook samt några egengjorda modifikationer. Länkar till alla regeldokument som GW släppt kommer att länkas till i slutet av denna posten.

De ändringar i reglerna som vi kommer att göra är följande:

1. Vi kommer inte att köra med “roll-off” mellan rundor för att bestämma vilken spelare som ska börja. I början av spelet kommer man att rulla tärning mot varandra och den rullar högst börjar.

2. Vi kommer inte att spela med regler för hur terräng ska sättas upp då det kommer att vara inbyggt i de scenarion som kommer spelas.

3. Vi kommer inte att spela med några triumphs, verken de som står i standardreglerna eller i General's Handbook.

4. För att bestämma vilken Allegiance Ability och Artefact, om någon, som en armé ska få måste en tärning rullas.

Om tvister i reglerna skulle uppstå mellan spelare under en match uppmanar jag er att diskutera med varandra hur ni ser på regeln och hur ni tycker den ska toklas för att få en bättre förståelse hur ni båda tänker. Om ni fortfarande inte kan komma överens så rulla en tärning eller singla en slant för att bestämma hur ni ska fortsätta med matchen.

Modeller

Angående modellerna som ska spelas med kommer det inte finnas några krav på WYSIWYG men alla parter som är involverade i ett scenario med en modell som inte följer den principen måste veta om detta innan en match kan påbörjas.

För att få använde en modell behöver den vara komplett och ihopsatt inga ytterligare kvar finns men det uppskattas om den är grund sprayad.

Proxies för utrustning är tillåtet men dock inte för hela modeller

Turneringsstruktur

Formatet kommer att vara Swiss med top cut baserat på hur många deltagare det är med i turneringen.

En vinst ger spelaren två poäng i turneringen och en förlust ger spelaren noll.

Om det skulle vara så att två spelare kommer lika under en match vinner spelaren med mest Wounds kvar på bordet men tilldelas bara ett poäng.

Om båda spelarna skulle ha lika många Wounds kvar på bordet dela ett poäng ut till båda spelarna.

De bästa spelarna efter alla rundor av Swiss är avklarade kommer att spela mot varandra igen i single elimination. Den spelaren med mest poäng från Swiss kommer att paras ihop med den spelaren som hade minst, den med näst mest kommer möta den med näst minst o.s.v.

När det bara finns två spelare kvar kommer finalen att spelas och vinnaren av den matchen kommer att förklaras vinnare av turneringen och förloraren kommer att förklaras tvåa.

Tiebreaker under turneringen angående position i Swiss samt elimination kommer att vara head-to-head följt av Median-Buchholz.

Spelarna kommer att ha två veckor på sig att spela sin match och rapportera resultatet.

Armélista

Listan komponeras med följande format för varje enhet i armén:

Enhetens namn, enhetens antal, totala kostnaden av enheten, roll.

Exempelvis:

Ellyrian Reavers, 20, 640, Battleline.

High Elf Prince on Griffon, 1, 220, Leader, Behemoth.

Reinforcement Points 300

Scenarion

Vi kommer att bygga egna scenarion för varje runda i turneringen med färdig terräng och med redan bestämda mål. Dessa scenarion kommer att vara baserade på de redan existerade scenarion i General's Handbook.

Detta betyder att alla kommer att spela samma scenario för runda 1, runda 2 o.s.v.

Vi gör detta för att snabba på spelet lite, då vi nu spelar med 2000 poäng, genom att ta bort momentet av att sätta upp terräng och bestämma scenario.

När anmälningsperioden har gått så kommer det upp en ny post med vilka personer som ska mötas på slagfältet samt beskrivning av scenariot. Ni som spelar har själva ansvaret till att bestämma datum för striden samt rapportera till mig resultatet av matchen. Ni gör detta lättast genom forumet.

Avslut

Jag vill bara avsluta med att säga att jag hoppas att alla som anmäler sig kommer att ha det roligt och att jag har tagit åt mig de kommentarer och förslag som presenterats för mig och kommer att vara bättre på att återkoppla mellan rundorna. Om det är några frågor är de bara att göra ett inlägg så ska jag svara så snabbt jag kan. Kriga väl!

Länkar

Age of Sigmar regler:

https://www.games-workshop.com/en-SE/Warhammer-Age-of-Sigmar-Rules

Age of Sigmar FAQ och Errata:

https://www.games-workshop.com/en-SE/Rules-Errata

Age of Sigmar General's Handbook: Finns att läsa på Brädspelskaféet.

Logga in eller registrera för att kommentera.